Sök:

Sökresultat:

11293 Uppsatser om Material Matte pć burk - Sida 1 av 753

Matte pÄ burk - en lekfull arbetsmetod pÄ förskolan : En intervjustudie om sex pedagogers syn kring arbetsmetoden Matte pÄ burk

The purpose of this study was to find out what the educators view on the working method Matte pÄ burk in preschool looked like. I also wanted to find out what the educators thought about the working method. My questions are:How does the educators in preschool experience the method Matte pÄ burk?What do the educators in preschool believe that Matte pÄ burk can give the children?The study was carried out through a qualitative interview study with six educators. During the interviews with the educators it became apparent that the method not only focused on mathematical exercises.

Matte pÄ burk : En studie om hur förskollÀrare vÀcker, stimulerar och utmanar talbegreppens olika funktioner hos barn i förskolan

GrundlÀggande taluppfattning Àr en viktig utgÄngspunkt i barns matematiska utveckling. Syftet med studien var dÀrför att ta reda pÄ hur förskollÀrare arbetar med materialet Matte pÄ burk för att vÀcka, stimulera och utmana barns utveckling och förstÄelse för tal. Genom kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare samt observationer av samlingar dÀr man anvÀnder Matte pÄ burk kom jag fram till att materialet Matte pÄ burk vÀcker, stimulerar och utmanar barnens grundlÀggande taluppfattning under förutsÀttning att förskollÀrarna kan göra samlingarna med Matte pÄ burk till erfarenheter av tal för barnen. En förutsÀttning för detta Àr att förskollÀrarna lyckas förena lek, socialt samspel och utforskande. Barns erövrande av taluppfattning krÀver medvetna förskollÀrare som fÄr möjlighet till kompetensutveckling i matematik och matematikdidaktik för att kunna utmana barnen i deras upptÀckande av tal..

Matte painting with fysical models

Denna rapport handlar om hur man jobbar med en matte painting, och utgÄr ifrÄn bristfÀlligt material som inte Àr skapat för ÀndamÄlet, och med detta material ÀndÄ skapar en matte painting efter ad`s (art director)önskemÄl..

Matte painting och camera projection inom VFX-produktion

Matte painting och camera projection Àr ett relativt snabbt och kostnadseffektivt sÀtt att skapa miljöer som inte existerar. I denna rapport redovisar jag om matte paintings anvÀndning inom VFX-produktion och gÄr igenom hur man uppnÄr ett effektivt arbetsflöde med godtagbara slutprodukter. Jag redovisar skillnaden mellan 2D, 2.5D och 3D-genererade miljöer och vad som bör anvÀndas vid olika situationer. Jag rapporterar Àven om omrÄdets generella utveckling samt i vilken riktning dess utveckling ser ut att gÄ..

Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.

Matte Painting - Skapandet av en virtuell kuliss

Det hÀr kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer Àven röra oss runt omkring Àmnet och presentera andra delar frÄn filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lÀttare kunna sÀtta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jÀmför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som pÄ nÀra hÄll eller ses frÄn fel vinkel kan bryta illusionen av att det Àr en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva Äka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har anvÀnt sig av Matte Painting, gör jÀmförelser mellan olika anvÀndningsomrÄden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vÄr frÄgestÀllning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillÀmpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstÀrka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context. We compare Matte Painting with a theatrical backdrop, a background that closely or viewed from the wrong angle can break the illusion that it is a real world environment. We will investigate and present how to build a digitally created Matte Painting that enables not having to travel across the country for the ideal film location, but can shoot the scene in a studio environment. We analyze existing film scenes that have made use of Matte Painting, making comparisons between different uses for Matte painting and discuss a conclusion that answers our main question: "How has the evolution of the film technology, Matte Painting, looked like and how you can apply a digital matte paint in post production to enhance the overall experience of a movie scene?".

Den heterosexuella bibliotekarien: Om BTJ, folkbibliotek och indexering av gaylitteratur

This Master?s Thesis examines the subject indexing of all Swedish gay fiction published from year 2000 until 2007. This is done from a queer theoretical- and domain analytical perspective. The study is conducted in the catalogue BURKsök created by BTJ which is the largest library media company in Sweden. The purpose of the study is to examine the heterosexual norm in fiction indexing and to study to what extent gay fiction is to be found by subject.

Hur ett företags processer pÄverkas utav införandet av en sÀsongsprodukt : en jÀmförande studie mellan ett storskaligt och ett smÄskaligt företag veksamma inom livsmedelsindustrin

Matte painting och camera projection Àr ett relativt snabbt och kostnadseffektivt sÀtt att skapa miljöer som inte existerar. I denna rapport redovisar jag om matte paintings anvÀndning inom VFX-produktion och gÄr igenom hur man uppnÄr ett effektivt arbetsflöde med godtagbara slutprodukter. Jag redovisar skillnaden mellan 2D, 2.5D och 3D-genererade miljöer och vad som bör anvÀndas vid olika situationer. Jag rapporterar Àven om omrÄdets generella utveckling samt i vilken riktning dess utveckling ser ut att gÄ..

RÀkna med lek : Ett utvecklingsarbete om att lÀra matte genom att leka

Detta utvecklingsarbete, utfört i en Ärskurs ett och tvÄ, syftar till att införa mer lek i matematikundervisningen i skolans lÀgre Ärskurser. Vi upplever att leken i skolan Àr nÄgonting man Àgnar sig Ät pÄ rasterna och inte en metod för inlÀrning i klassrummet. Med leken som metod har vi skapat förutsÀttningar för barnen att nÄ de mÄl som finns uppsatta i kursplanen för matematik. Resultatet av vÄr studie visar pÄ att det finns fler fördelar med leken som metod och att man bör Àgna mer tid Ät den Àven inne i klassrummet under ordnade former. Vi lyckades inspirera bÄde elever och lÀrare att anvÀnda sig av mer lek i matematikÀmnet.

Kommunikation i matematikundervisningen : Hur eleverna fÄr möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmÄga i matematik.

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur elever ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmÄga i matematikklassrummet. Bakgrunden till detta Àr att kommunikationsförmÄgan har blivit en viktig del i den nya lÀroplanen, Lgr11. I studien har vi observerat hur tvÄ lÀrare som undervisar i Ärskurs nio hjÀlper eleverna att utveckla sin muntliga kommunikationsförmÄga i matematiken. För att se hur eleverna ges möjlighet att utveckla sin skriftliga kommunikationsförmÄga har lÀromedel frÄn respektive klass analyserats. Resultatet av observationerna visade att lÀrarna anvÀnde sig mest av frÄgetyperna Ledande frÄgor och FöljdfrÄgor.

Lokalt glÀttade ytor pÄ matt oljemÄleri - tre metoder som kan regenerera ytstrukturen

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Konservatorprogrammet15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:01.

Originalskrift i flersprÄkiga bibliotekskataloger

Romanization as a method in the bibliographic environment makes retrieval difficult in many aspects. The object of this thesis is to illustrate the importance and the possibility to include non-Roman script in the records of the library catalogue. The questions at issue are about the consequences of romanization, the technical requirements for implementing non-Roman script, and bibliographical resources that have been developed during the last 20 years. The thesis is based on a literature study and correspondence with people who are familiar with the subject. The thesis points out that Romanization causes information to be distorted in various ways and is inconsistent with the requirements of exactitude in bibliographic control.

?Det Àr roligt med matte, för dÄ fÄr vi jobba mycket" ? En studie om lÀrares tillvÀgagÄngssÀtt i undervisningen

Abstract Titel: ?Det Àr roligt med matte, för dÄ fÄr vi jobba mycket? - En studie om lÀrares tillvÀgagÄngssÀtt i undervisningen. Författare Anna Johansson & Anneli Nilsson Johansson, A & Nilsson, A (2006). ?Det Àr roligt med matte, för dÄ fÄr vi jobba mycket? Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola. Under vÄr lÀrarutbildning pÄ Malmö högskola har vi fÄtt uppleva olika typer av tillvÀgagÄngssÀtt för vÄr inlÀrning av kunskap. Det finns mÄnga olika pedagoger och forskare som var och en har sin uppfattning om hur undervisningen i skolan bör genomföras.

Äntligen matte - inte matte nu igen : Vilka faktorer ger elever motivation och lust att lĂ€ra matematik?

Syftet med arbetet Àr att undersöka vilka faktorer i undervisningen och den sociala skolmiljönsom ger elever motivation och lust att lÀra matematik. Arbetet beskriver motivation och lust tillmatematikÀmnet ur ett lÀrar- och ett elevperspektiv.Undersökningen utförs genom intervjuer med fyra pedagoger som undervisar i matematikÀmneti skolÄr 1-6. Utöver detta sÄ sker intervjuer med tvÄ elever ur varje pedagogs klass. SammanlagtÄtta elever ingÄr i undersökningen.Resultatet visar att elevens förstÄelse och tillit till den egna förmÄgan Àr centrala motivationsfaktorerför att lÀra matematik. Enligt samtliga deltagare i undersökningen Àr ett varierat arbetssÀtten viktig faktor för att skapa motivation.

Energidryck : Konsumtionen bland gymnasielever i Mellansverige

Bakgrund: Energidryck Àr sötade drycker med huvudsyftet att ge en uppiggande effekt, ökat vÀlbefinnande, samt ökad prestations-, koncentrations- och. Energidryckskonsumtionen har ökat kraftigt det senaste decenniet och bara under 2006 slÀpptes 500 nya mÀrken vÀrlden över.Syfte: Syftet Àr att beskriva energidryckskonsumtionen bland gymnasieelever i Mellansverige.Metod: UtifrÄn syftet att beskriva energidryckskonsumtionen bland gymnasieelever anvÀndes en kvantitativ metod i form av strukturerad enkÀt. Totalt deltog 298 gymnasielever.Resultat: Resultatet visar att 64 procent av respondenterna var konsumenter av energidryck. Majoriteten (76 procent) av konsumenterna drack inte mer Àn en burk per tillfÀlle, 56 procent drack inte heller mer en burk i mÄnaden. Signifikant fler mÀn (77 procent) Àn kvinnor (53 procent) var konsumenter (p <0,001).

1 NĂ€sta sida ->